Vaardighedenrubrics definitief

Vaardighedenrubrics definitief

De vaardighedenrubrics, om het gedrag en handelen van de leerling in een leerlijn te kunnen plaatsen, zijn door het leerlab Leerlingen eigenaar leerproces definitief gemaakt.

In dit Leerlab hebben docenten van de leerlabscholen samen met de leerlabcoach en een expert de vier competenties om regie te nemen over het eigen leerproces uitgewerkt in rubrics. In de rubrics staan per niveau de streefdoelen die leerlingen per competentie moeten bereiken en welke stappen hieraan vooraf gaan.

Hieronder vind je de rubrics per competentie

 

 

 

3 comments

  1. Ha Marcellus. Ik ben het met je eens dat er erg veel moet veranderen in het onderwijs. Wat betreft de rubrics zou ik heel blij worden als de rubrics steeds meer een instrument voor leren worden in handen van de leerlingen in plaats van in handen van de docent. Om leerlingen te ondersteunen zichzelf en elkaar feedback te geven. Dan is het middel veel effectiever in te zetten. Kunst is wel om te bewaken dat het een middel blijft en geen doel op zich wordt…
    En hoe je dat dan weer vormgeeft in je les is voor iedereen zo verschillend.

  2. Hoi Marcellus, dank voor je compliment.. er is door de zeven scholen uit het leerlab ‘Leerling eigenaar leerproces’ intensief aan de vaardigheden gewerkt, mooi om die opbrengst met alle scholen te kunnen delen. Ik houd niet zo van ‘moeten veranderen’, maar je hebt wel gelijk…. zolang jij als docent in je eentje 18 klassen van 25 leerlingen bedient, en jij ze allemaal in je eentje probeert feedback te geven, ben en blijf jij degen die het hardst werk van allemaal. Vaardigheden leer je alleen aan maar door te doen… en te doen… en te doen… de sleutel van de kanteling zit al in de naam van het leerlab. Een leerling die leert regie over zijn eigen leren te nemen, wordt daardoor ook meer eigenaar van zijn leren. En dat gevoel als leerling.. het is mijn leerdoel, ik heb geleerd op mijn eigen leren te reflecteren en kan mijn keuzen te maken… zet het leren in de fik. Met andere woorden, als jij je leerlingen de kans geeft op elkaar feedback te geven, en samen met hen die reflecties goed bespreekt (aanleren!!) geeft je ze de kans om op een later moment hun reflectievaardigheden toe te passen. En dat gevoel, steeds beter worden, leren van de feedback van een ander, en tegelijkertijd bijdragen aan het leren van een ander zet je leerlingen in hun kracht. Een leerling die die naar jou toekomt met leervragen op basis van eigen reflectie, is meer gemotiveerd en zal meer open staan voor de vakkennis die jij te bieden hebt. Dat is de stap van lesgeven naar leren faciliteren; als jouw leerlingen leren regie te nemen, wordt jouw rol veel dieper en je werk nog leuker. Weet zeker dat je meer dan welkom bent op de scholen uit ‘ons’ leerlab … mail, maak een afspraak en kom :-), groet van Bob, leerlab coach.

  3. ~iet er goed uit, serieus.
    Heb wel een vraag. Wanneer ga ik les geven als ik met 18 klassen met gemiddeld 25 leerlingen aan de slag moet?
    Competenties bespreken laten we zeggen 2 minuten per leerling? Eeuuh, dat gaat niet lukken in 1 lesuur ben ik bang. Welkom heten, tot rust brengen, inloggen en aanmelden. Als alles meewerkt 6 minuten? Afsluiten van de les 3 minuten? Ja ik weet het allemaal supersnel natuurlijk. Maar dan hou ik in een lesuur van 60 minuten 1 minuut over om nieuwe lesstof te introduceren. Hmmm, er moet nog veel veranderen ben ik bang. Al doe ik het 1 x in de 4 weken per leerling dan nog kost het me erg veel tijd. Maar zoals gezegd, het ziet er goed uit, maar alleen hiermee gaan we het niet redden. Er zal een heleboel moeten veranderen in het onderwijs voordat dit echt effectief kan zijn.

Geef een reactie