Tien tips van leerling Ties

Ties (14) zit in atheneum 3 van het Hyperion Lyceum en heeft het daar erg naar zijn zin. Wat doen zijn docenten dan precies goed? Hier zijn tien tips voor goed en leuk onderwijs. “Plan de les niet helemaal vol.”

1. Laat leerlingen kiezen of ze online werken of met boeken

“Bij ons op school kan alles digitaal als je dat wilt. We hebben allemaal een Chromebook, we hebben Magister voor het huiswerk en deadlines en Google Classroom met opdrachten voor ieder vak. Maar je kunt ook kiezen voor boeken en schriften. Zelf vind ik het fijner om online te werken, omdat je dan niet steeds zoveel spullen mee hoeft te nemen en je gemakkelijk kan samenwerken en bestanden met elkaar kunt delen. Maar bij een vak als wiskunde, waarbij je veel opdrachten moet maken, is werken met boeken juist wel weer handig.”

2. Ga flexibel om met de lesinhoud

“Het is belangrijk om leuke leraren te hebben, daar doe ik meer mijn best voor. De leukste leraren op mijn school maken veel ruimte voor discussie in de klas. Ze hebben wel ideeën, maar plannen de les niet helemaal vol en besluiten soms om iets anders te doen. Bijvoorbeeld als er iets groots in het nieuws is geweest.”

3. Leg niet te lang uit

“Bij vakken als science en wiskunde wordt er altijd veel uitgelegd. Het is belangrijk voor de leerlingen die het nog niet snappen. Als je het wel snapt mag je opdrachten maken, maar je moet wel bij de uitleg zitten en ze leggen gewoon heel lang uit.”

4. Laat leerlingen meepraten over het onderwijs

“Docenten mogen natuurlijk lesgeven zoals ze willen, maar bij ons op school begrijpen ze dat het ook belangrijk is hoe leerlingen het willen. We kunnen bij de mentor aangeven dat er dingen anders moeten en docenten staan er erg voor open.”

5. Zorg voor samenhang tussen de vakken

“Het is leuk om binnen één project verschillende dingen te leren. Bij ons op school kunnen we bijvoorbeeld in projecten meerdere vakken tegelijk doen. Je kunt dan vaak ook zelf het onderwerp kiezen binnen een bepaald thema.”

6. Bied variatie in de manier van leren

“Soms zit je bij veel vakken op een dag hetzelfde te doen. Bijvoorbeeld alle talen achter elkaar, waarbij je heel veel woordjes moet leren. Of vakken met heel veel uitleg, zodat je de hele dag moet luisteren. Een goede verdeling is belangrijk.”

7. Geef niet standaard een toets op het einde

“We hebben veel toetsen op school. De meeste leerlingen vinden het teveel, maar er zijn ook docenten die tegen te veel toetsen zijn. Die docenten bedenken vaak iets anders om te kijken of je de stof begrijpt. Bijvoorbeeld een toneelstuk of speech schrijven of een presentatie met film of een verslag.”

8. Laat leerlingen meebepalen over de inhoud van de lessen

“Het is natuurlijk wel belangrijk dat de leraar zegt wat je moet leren. Je moet ook wel je examens halen. Maar leraren mogen ook wel luisteren naar wat de leerlingen graag willen leren. Dat is leuker, maar je leert er ook meer van.”

Meer informatie over Padlet? Bekijk de kickstarter.

9. Creëer minder grote klassen

“Wij hebben best een drukke klas van ongeveer 30 leerlingen met één leraar. Per leerling krijg je minder aandacht en de leraar kan niet alle vragen beantwoorden. Veel leerlingen doen actief mee, maar als je achterin met je laptopje zit is het verleidelijk om iets anders te gaan doen.”

10. Geef vrijheid, maar niet té veel

“Ik vind het leuk dat we zoveel keuze hebben, maar het moet niet helemaal vrij zijn. Met te veel vrijheid ben ik bang dat ik niet meer zoveel doe.”

Het Hyperion Lyceum in Amsterdam neemt deel aan het leerlab Pleion.

14 comments

  1. Was er in mijn tijd, 1500 voor Christus, maar school geweest!

  2. Wauw, bedankt voor de tips! Ik wist helemaal niet dat je ook op je laptop mocht werken… Ik hoorde ook een gerucht over dat er meerder smaken Vifit zijn, weet jij toevallig welke smaken dat zijn?

  3. Was er in mijn tijd, veertigen jaren, maar geen duitsers geweest!

  4. Dank voor je tips! Heel veel doen wij al op Spinoza20first, waar overigens veel keuze vrijheid is voor de leerlingen; iedere dag zelf kiezen naar welke ‘lessen’ je gaat. Graag had ik ook gezien dat wij later dan 8.30 begonnen (i.v.m. opstarten van ‘het puber-brein’ & wat dacht je van het ‘docenten-brein), maar dat kreeg nog niet voldoende aanhang 😉

  5. Dank voor de tips Ties! Heel interessant!
    Op Spinoza20first in Amsterdam werken wij al zoveel mogelijk op de door jou voorgestelde manier, behalve later dan 9 uur beginnen; die kregen we niet voor elkaar 😉

  6. Tip 10: geef vrijheid. (Maar niet te veel)?
    Waarom ben je bang voor “te veel vrijheid”? Het is niet gek dat je daar bang van bent, want volledige vrijheid is je onbekend. Gedurende je hele schoolleven ben je gedwongen dingen te doen die je niet uit vrije wil zou doen. Zo lang, dat je er aan gewend bent, en zelf bang bent geworden voor het ontbreken van deze dwang.
    Op Democratische Scholen leren kinderen wel omgaan met vrijheid. En met de verantwoordelijkheden die er onmiddellijk bij komen kijken.

    1. ja maar het punt wat hij probeert te maken is dat bij teveel vrijheid leerlingen waarschijnlijk niet gaan doen wat ze moeten doen en gewoon thuis niks doen. het is de bedoeling dat we werken en leren op school, en niet gaan prutsen in de les.

  7. Waarom is er geen lijstje van docenten met 10 tips voor leerlingen? M.a.w.: de docent moet zich altijd maar weer uitsloven om de leerlingen te boeien, wat gaan leerlingen zelf doen?

    1. Je kunt er ook van uit gaan dat de leerling zelf zijn leerdoelen moet gaan halen en dat jij als docent daarbij helpt. Als iedereen door heeft dat in de eerste de leerling zich moet uitsloven en niet de docent, dan is er enorm veel gewonnen. En dat kan.

    2. Wat jammer. Het is toch mooi dat deze leerling juist wel zo actief mee denkt wat goed werkt? Onderwijs is bedoeld om leerlingen te helpen de juiste vaardigheden te leren. Dus het is volgens mij heel logisch om ze te vragen mee te denken. Docenten uitnodigen om tips voor het leren te geven vind ik wel leuk! Het gesprek wat je samen kunt bereiken, vind ik nog mooier!

    3. “wat gaan leerlingen zelf doen?” Juist, hiermee heb je de kern van het reguliere onderwijs-systeem-probleem te pakken: regulier onderwijs drijft op extrinsieke motivatie. Wij zijn dat gewend, maar het is heel schadelijk om kinderen jarenlang extrinsiek te motiveren. Dus het antwoord op je vraag: maak kinderen verantwoordelijk voor hun eigen leerweg / curriculum, en je krijgt intrinsiek gemotiveerde leerlingen. Die ook nog eens veel gelukkiger zijn.

  8. Bedankt voor de tips Ties! Vooral tip 8 vind ik een fijne en ga ik toepassen! Wat willen de leerlingen nu eigenlijk leren?

  9. Tja, liever wat later dan om 9 uur beginnen. Van wie zou je dat nou hebben?
    Leuk om te lezen. Zinvolle tips. Goed gedaan, Ties.
    X

  10. Was er in mijn tijd, zestiger jaren, maar zo’ n school geweest!

Geef een reactie