Differentiëren in klassikale context

Soms kunnen het kleine aanpassingen zijn waarmee je een begin kunt maken met differentiëren in de klas. Het Leerlab Klassikale context – Midden is aan de slag gegaan met diverse manieren om te differentiëren. Een ervan is de busopstelling. De komende tijd zullen we meer voorbeelden van differentiëren in klassikale context publiceren. Heb jij ervaring met hoe je kunt differentiëren in de klas? Laat het ons weten via een reactie hieronder.

Differentiëren met de busopstelling

Wat is het?
De leerlingen worden aan het begin van de les gesplitst op basis van de begeleiding die ze denken nodig te hebben van de docent.

Hoe werkt het?
Wanneer de leerlingen het lokaal binnen komen, kunnen ze kiezen uit drie rijen:

  • De eerste rij is voor leerlingen die zelf aan de slag willen en kunnen (eventueel met een extra opdracht).
  • De tweede rij is voor leerlingen die wat uitleg nodig hebben, maar daarna zelf aan de slag kunnen.
  • De derde rij is voor leerlingen die meer uitleg willen.

Op het bord staan de opdrachten voor de leerlingen. Deze kunnen uit het boek zijn, maar kunnen ook extra opdrachten zijn.

Aandachtspunten

  • De leerlingen mogen zelf kiezen.
  • Docent geeft per rij aan wat het verwachte gedrag is van de leerling.
  • Docent loopt tussen de rijen 2 en 3.

Geef een reactie