Drie weken lang werken aan verbinding, relevantie en eigenaarschap (filmpje)

Acht docenten op het Herbert Vissers College in Nieuw-Vennep nemen deel aan het Leerlab curriculumbewustzijn. In dit Leerlab wordt onder andere gekeken hoe docenten meer curriculumgericht te werk kunnen gaan om hiermee het eigenaarschap van docenten en leerlingen te vergroten. Het curriculumbewustzijn is geen doel in zichzelf, maar nodig om bewuster bezig te kunnen zijn met het ontwerpen van de lessen en de inhoud daarvan.

Leerproces anders organiseren

De docenten kwamen gaandeweg tot de conclusie dat er voor het bevorderen van verbinding, relevantie en eigenaarschap meer nodig gaat zijn dan de eigen les en de bestaande organisatie. De school gaf hen de ruimte om in een pilot het leerproces drie weken lang anders te organiseren. Twee klassen gingen in deze periode werken met een kernprogramma en een themaprogramma. Het kernprogramma bestond uit grotendeels ‘normale’ lessen. Het themaprogramma bestond uit drie projecten. Deze projecten waren vakoverstijgend en samengesteld vanuit leerdoelen die ‘normaal’ op het programma zouden staan. Bekijk het filmpje over deze pilot en ‘Ga het gewoon doen!’.

Opbouw van een dag binnen de pilot

Opbouw van een dag

Contact

Wil je meer weten over deze pilot? Neem dan contact op met Evert-Jan Oppelaar, EJ.Oppelaar@hvc.nl.

2 comments

  1. )我最怕係出書出就出左喇,但永遠得個擺字,客人連打書釘都嫌費事,結果出版社打電話來:「阿陳生呀,書店無位擺喇,你搵日收番果堆嘢啦,喂紙價每斤價錢高呀,你快啲推去賣啦下 ~」…又或者我得閒得滯,去書店「觀察銷售情況」,啲人一見我本「杰作」,異口同聲:「喂屌無嘢丫嘩…真係識字就出書….」唔好失禮街坊喇真係…。

Geef een reactie