Zelf een leerlijn maken

Ga zelf aan de slag om een leerlijn te maken. Hieronder vind je een uitleg over wat een leerlijn is, hoe je deze kunt opbouwen en hoe je zelf een les kunt ontwerpen. De presentatie die je hieronder vindt, is in het leerlab Verbinding Curriculum, content en platform getoond tijdens een workshop voor docenten.

De workshop is gegeven door Herman Rigter van Verenigde Scholen.

Wat is een leerlijn?

Een leerlijn is een beredeneerde opbouw, van inhouden en tussendoelen, leidend naar een einddoel.
Twee vragen staan centraal:
– WAT wil ik dat de leerlingen leren?
– HOE wil ik dat de leerlingen leren?

WAT geeft de docent?
– Inzicht in structuur en inhoud van (een gedeelte van) de lesstof.
– Een handvat bij het differentiëren naar niveau binnen een klas.
– Een handvat bij het alternatief invullen van het onderwijs met (digitaal) lesmateriaal.

Bekijk hier de powerpoint over Wat is een leerlijn? (Wat wil ik dat de leerlingen leren?)

Hoe bouw je een leerlijn op?

Na de vraag WAT wil ik dat de leerlingen leren komt de vraag HOE wil ik dat de leerlingen leren?
Randvoorwaarden hierbij zijn:
– Tijd
– Leeromgeving
– Visie van de school
– Groeperingsvorm
– Afsluiting
– Algemene vaardigheden
– Docentrol

Zoeken van materiaal:
– Eigen verzameling van materialen.
– VO-content
– Wikiwijs leermiddelenplein
– Digischool
– Klascement
– Google zoekmachine
– DuckDuckGo
– Materiaal van de uitgevers

Bekijk hier de powerpoint Hoe bouw je een leerlijn op? (Hoe wil ik dat de leerlingen leren?)

Zelf aan de slag (les ontwerpen)

Lees hieronder hoe je zelf een les kunt gaan ontwerpen. Als voorbeeld wordt een les over vulkaanuitbarsting genomen.

  • Start van de les
    De les begint met een filmpje van een (recente) vulkaanuitbarsting.
  • Activeren van voorkennis
    Op het (digibord) wordt met de klas een mindmap gemaakt over wat de leerlingen al weten over vulkaanuitbarstingen.
  • Doel van de les expliciteren aan de leerlingen
    • Doel van de les:
      “Je moet een vulkaan kunnen herkennen, beschrijven en verklaren”
    • Begrippen die je moet kunnen beschrijven en indien mogelijk aanwijzen op een doorsnede van een vulkaan:
      vulkaan; lava; magma; kraterpijp; vulkaanuitbarsting; tectoniek
  • Aan de slag
    De leerlingen gaan met (digitale) opdrachten aan de slag om antwoord te geven op de volgende vragen:

    • “De leerling moet een vulkaan op afbeeldingen kunnen herkennen en aanwijzen”
      “De leerling moet een vulkaan kunnen beschrijven in tekst en een doorsnede van een vulkaan kunnen tekenen”
      “De leerling moet het ontstaan van een vulkaan kunnen beschrijven”

      “Geef een beschrijving van de begrippen uit de lijst en maak een doorsnede van een vulkaan
  • Afsluiting
    Ga met de leerlingen na of zij allemaal de juiste antwoorden op de vragen kunnen geven

Opslaan en delen van de lessen kan bijvoorbeeld in Wikiwijs.

Bekijk hier de hele powerpoint van de bijeenkomst