“Klassikaal is een strijd met leerlingen aan het worden”

Je interesse in gepersonaliseerd leren is er, maar vraag jij je nog wel af wat het kan opleveren? Rhea Flohr, docent aardrijkskunde aan het Antoon Schellenscollege, kan dat uitleggen.

Hoe kwam jij in aanraking met gepersonaliseerd leren?

“Ik raakte geïnspireerd door Twitter waar ik allemaal leuke voorbeelden van docenten voorbij zag komen. Op de opleiding heb ik daar nooit les in gekregen. Nu geef ik zelf ook docententrainingen op het gebied van onderwijs en ict.”

Wat was jouw motivatie om er mee te beginnen?

“Ik geef les in de onderbouw van een vmbo-lwoo. Een klas heeft hier maximaal 16 leerlingen met uiteenlopende hulpvragen. De een kan niet goed lezen. De ander heeft last van faalangst. Ik merkte dat de klassikale les niet het gewenste resultaat had. Dan was ik aan het mopperen op de kinderen die al klaar waren om stil te zijn en aan het trekken aan de leerlingen die nog bezig waren. Toen ben ik op zoek gegaan naar andere manieren. Ik merkte dat als ik ervoor kon zorgen dat er geen wachttijd ontstond er ook geen onrust in de klas was. Als docent kun je daar zelf iets aan doen.”

Hoe heb je dat gedaan?

“Ik ben lid geworden van The Crowd, dit is een groep docenten die professionalisering in eigen regie houdt. We hebben praktische bijeenkomsten en wat ik daar leer, kan ik meteen in de les toepassen. In mijn klas werken we met iPads van de school. De leerlingen ervaren veel meer vrijheid met de tablets. Maar ik laat ze niet volledig los. Stapje voor stapje begeleid ik ze door het proces. En op maat.”

Kun je een voorbeeld geven?

“Ik ben vandaag bijvoorbeeld klassikaal begonnen met wisbordjes via de app ShowMe. Dan kom ik er al snel achter wie het onderwerp begrijpt en wie nog niet. De leerlingen die geen verdere uitleg nodig hebben gaan zelfstandig verder op de tablet met een opdracht die via de website Yurls klaarstaat. De andere leerlingen geef ik nog een extra instructie om ze op weg te helpen. ”

Wat vinden jouw collega’s hiervan?

“Een van mijn collega’s moest onlangs even in mijn les zijn. Hij is zelf nog niet helemaal overtuigd van deze manier van lesgeven. Toen hij binnenkwam moest hij wel erkennen dat het anders is als je in mijn les binnenkomt dan bij klassikale lessen. In mijn les heerst rust en concentratie. Klassikaal is echt een strijd met leerlingen aan het worden.”

Hoe groot was de klus om het lesmateriaal aan te passen?

“Online opdrachten en filmpjes klaarzetten op Yurls is wel een tijdsinvestering geweest. Gelukkig heb ik dat niet alleen hoeven doen. We hebben de taken onder de vakdocenten verdeeld. De basis ligt er. En daar plukken wij nu de vruchten van.”

Het Antoon Schellenscollege maakt deel uit van het leerlab Professionalisering met docenten

14 comments

  1. Mooi verhaal! Goed initiatief. Maar gepersonaliseerd leren mag niet kennisoverdracht gericht zijn en elk kind moet zijn volledig eigen leerroute hebben die niet content gericht is. Anders is het het verleggen van het probleem naar later. Kom maar kijken op Agora, Niekée Roermond. 119 leerlingen van 11 tot 17 en van vmbo-basis tot en met gymnasium! Al 3 jaar groot succes! Docenten, ouders en kinderen willen niets anders meer! En natuurlijk geen klassen en klaslokalen meer. In hokken stoppen creert rattengedrag!

    1. Beste Sjef,
      bedankt voor je reactie! Afgelopen jaar had ik het geluk dat ik bij je op school mocht kijken en dat ziet er erg mooi uit. Gelukkige kinderen die aan de slag zijn met hun eigen leervraag. De ruimte die ik bij jullie zag heeft me geïnspireerd om een LOF-aanvraag te doen en een lokaal helemaal om te bouwen. Een bestaande situatie ombouwen naar het gepersonaliseerd leren zoals dat op Agora plaats vindt vergt enorm veel tijd. Bovenstaand verhaal is een omschrijving van een van de pauzeplaatsen op de route naar gepersonaliseerd leren, we zijn er nog niet maar we staan ook zeker niet stil!
      Ik raad iedereen aan om te gaan kijken in Roermond!

  2. Erg leuk om te lezen Rhea! Dit is een mooi voorbeeld/artikel dat kan dienen als tegenhanger van dit (ook interessante) artikel: bit.ly/geen-smartphones-meer-in-mijn-klas
    Kortom: ‘hoe voed ik mijn leerlingen op om wél goed gebruik te maken van devices?’

    Praktische vraag: wat is de reden dat je Showme kiest boven bijvoorbeeld Explain Everything? Zijn dat de ‘wisbordjes’?

    1. Ha Marc, bedankt voor je reactie. Explain everything is een betaalde app. Toen we begonnen met de iPads hadden we de mogelijkheid om apps op grote schaal aan te schaffen nog niet. Om die reden zijn we gestart met ShowMe. In de functie van ‘wisbordje’ voldoet deze app. Om zelf instructiefilmpjes te maken gebruiken we andere toepassingen! Wees welkom om eens te komen kijken in de klas!
      Groet Rhea

  3. Fijn dat het bij jouw doelgroep zo aanslaat. In mijn klassikale lessen, op havo/VWO niveau zijn dynamisch en ervaar deze lessen absoluut niet als een strijd. Uiteraard kost het de nodige energie maar dat levert het mij ook wel weer op.
    Ik hoop dat ik een groot deel van mijn lessen nog tot in lengte van jaren op deze manier kan geven.

    1. Goed om te horen Edwin! Als het jou energie kost, wat kost het je leerlingen dan? Wat werkt voor hen?

  4. Indrukwekkend verhaal en raakt de kern van benodigde vernieuwingen in het onderwijs!

    1. Bedankt, ik vind dit een mooi compliment.

Geef een reactie