Evaluatiewijzer voor didactisch coachen

Het leerlab Docent als didactische coach heeft een evaluatiewijzer gemaakt, gericht op de ontwikkeling van de docent naar didactisch coach.

De evaluatiewijzer is bedoeld voor docenten om hun eigen professionele groei of die van hun collega’s op het gebied van didactisch coachen in kaart te brengen. Op welke manier geef ik als docent bijvoorbeeld mijn leerlingen feedback? Hoe treed ik in contact met leerlingen? De evaluatiewijzer bestaat uit een set indicatoren die het gedrag van de docent beschrijven. Elke school kan zelf indicatoren toevoegen, wijzigen of verwijderen.

Voorbeeldindicatoren:

Doelen formuleren – De coach stimuleert de leerling zijn/haar eigen leerdoelen te formuleren.

Reflectie op strategieën – De coach laat de leerling de effectiviteit van de gebruikte strategieën verwoorden.

Bij de evaluatiewijzer vind je ook een handreiking waarin een voorbeeldstructuur wordt geboden om de wijzer in te zetten bij het visiteren van collega’s.

De evaluatiewijzer wordt het komende jaar door de leerlabscholen binnen dit leerlab getest en voorzien van voorbeelden en ervaringen. Graag horen we ook jullie ervaringen. Zijn er wellicht indicatoren die je zou willen toevoegen of wijzigen? Op welke manier heb je de evaluatiewijzer gebruikt? Mail hierover naar leerling2020@schoolinfo.nl of plaats je reactie hieronder.

Vanuit het leerlab heeft Linda Spierings-Vega (Heliomare) bijgedragen aan de totstandkoming van deze evaluatiewijzer.

Op zoek naar meer informatie over de ontwikkeling van de docent naar didactische coach?

 

Geef een reactie