Docentencongres 2017: een speurtocht naar de mogelijkheden

Het docentencongres over gepersonaliseerd leren op 9 maart in Hilversum was op twee manieren een speurtocht. Vanwege de festivalopzet met blokkenschema en een groot aanbod kon je je eigen route kiezen. Daarnaast wilden veel docenten antwoord vinden op de vraag: hoe ga ik gepersonaliseerd lesgeven?

“Wij gaan hier vandaag niet het hele onderwijssysteem met zijn allen veranderen, maar we gaan wel proberen kleine stapjes te maken”, daarmee opent Remon Brink, afdelingsleider van het Corlaer College, het docentencongres. In de theaterzaal luisteren een paar honderd docenten naar zijn verhaal. “Deze opkomst betekent wel iets. Er is duidelijk ergens behoefte aan. ”

Erkennen van verschillen

Vervolgens licht hij een paar leerlingen van zijn school uit. Leerlingen die moeite hebben om in de algemene mal van het onderwijs te passen. Bijvoorbeeld de pientere leerling die 10 vakken wil volgen in plaats van 8. Of de jongen die moeite heeft met schakelen en veranderingen in lesroosters lastig vindt en het liefst met rust wil worden gelaten. Of de leerling die weinig motivatie heeft voor taal, maar zo goed is in de andere vakken. Kortom, leerlingen die baat kunnen hebben bij het erkennen van hun verschillen. “De vraag die wij ons vandaag stellen: Hoe maken wij het leren voor die ene leerling een beetje meer op maat?”

Bekijk de video

Aanleren

Docent Marijke liet zich via de Facebookpagina van Leerling 2020 inspireren om naar het congres te komen. Met gepersonaliseerd onderwijs zijn ze op haar school niet structureel bezig. Ze is zonder collega’s gekomen. “Waar ik mee zit is dat er in de klas altijd een stuk of 10 leerlingen zijn die ik niet mee krijg. Die nietsdoen. Ik hoop dat ik daar vandaag iets op kan vinden.” Ze besluit om naar de workshop de docent als didactische coach te gaan, de tools slaat ze even over. “Met devices werken ga ik niet meer aanleren hoor. Zo’n quiz vind ik te veel gedoe.”

25 lesopeningen

Motivatie verhogen komt ook terug in de workshop ‘25 lesopeningen voor het voortgezet onderwijs’. De volle zaal wordt meteen op een aantal voorbeelden getrakteerd. Een stem

zegt: “Kijk onder jullie stoel. Onder een van de stoelen ligt iets bijzonders.” Vervolgens vindt een van de docenten een tekst. Ze begint te lezen en stelt de workshopleiders voor. Het ijs is gebroken. Nog een voorbeeld: “Neem een koffer mee de klas in en haal daar onder toeziend oog van de klas een voorwerp uit dat symbool staat voor datgene dat je wilt bespreken. Dat voorwerp is een kapstok voor de lesstof geworden en blijft zo beter hangen.”

Meerdere antwoorden

Tussen de workshops en inspiratiesessies door is er tijd om met andere docenten ervaringen uit te wisselen. “Ik denk dat veel docenten met dezelfde vraag zitten: Interessant dat gepersonaliseerd leren, maar hoe dan? Ik ben mij er bewust van dat er niet één antwoord op die vraag is. Er zijn meerdere antwoorden. De invulling kan per school verschillen”, vertelt een docent.

Vervolgstap

Er zijn ook docenten die gewoon ergens beginnen. “Escape the classroom was zo leuk. Ik heb mijn collega’s al geappt wie er in de werkgroep wil. Dit soort dingen geven mij energie.” En: “Als ik een nieuwe stofzuiger koop, lees ik ook niet de hele handleiding. Ik ga dan gewoon alle knopjes uitproberen.” Een andere docent heeft heel concreet gezocht naar informatie over eigenaarschap bij leerlingen. “Ik heb vandaag goede ideeën gehoord over feedback aan leerlingen om ze zo meer te laten leren. Uit ervaring weet ik dat ik er dan ook een vervolgstap aan moet geven anders vergeet ik het weer. Morgen ga ik dus met mijn teamleider praten.”

Leren in de werkelijkheid

Aan het einde van het congres komen we docent Marijke weer tegen: “Het eerste dat ik morgen tegen mijn collega’s ga zeggen is: ‘Waarom zijn jullie nou niet meegegaan? Het was zo leuk’”, zegt Marijke. “Sommige scholen zijn al zo ver. Hun enthousiasme werkt enorm aanstekelijk.” Ze was bij de workshop ‘Leren in de werkelijkheid’ waarbij met vakoverstijgende thema’s wordt gewerkt waardoor het voor leerlingen duidelijker wordt waarom ze dingen leren. “Ik was verbaasd hoe snel we met het groepje op ideeën kwamen voor thema’s.” Na deze dag blijkt dat Marieke de digitale tools toch niet helemaal links laat liggen. Ze gaat aan de slag met een app waarmee leerlingen een verhaal onder foto’s kunnen inspreken. “Volgend jaar kom ik met mijn collega’s.”

Bekijk de presentaties van het docentencongres. 

2 comments

  1. Beste redactie,,

    Ik heb uw congres bezocht en ben op zoek naar de naam en contactgegevens van diegene die de workshop “Rubrics” heeft gegeven. Is het mogelijk dat u mij deze gegevens kunt mailen.??

    1. Net naar je gemaild.

Geef een reactie