Deze scholen delen hun content

Vier scholen uit het leerlab Verbinding curriculum, content en platform hebben voor verschillende vakken, niveaus en leerjaren content ontwikkeld. Zij delen deze content met de sector met als uiteindelijke doel meer scholen te stimuleren om content te delen. Bekijk de lijst en doe ook mee!

Online leermateriaal

Om ervoor te zorgen dat het online aanbod van leermateriaal toeneemt, willen de leerlabscholen Liemers CollegeCSV Het PerronLyceum Sancta Maria en het Etty Hillesum Lyceum (Het Stormink) de content niet alleen delen met hun eigen collega’s, maar ook met collega’s van andere scholen. Hierbij kun je denken aan een arrangement bestaande uit een deel van een leerlijn waarin een aantal leerdoelen centraal staan. Deze arrangementen worden via Wikiwijsleermiddelenplein en/of de elektronische leeromgeving van de school aangeboden.

Lijst

In deze lijst vind je het open source materiaal dat door de leerlabscholen aangeboden wordt. De links geven direct toegang tot het materiaal in Wikiwijs. Daarnaast is het mogelijk bij de scholen uit dit leerlab leermateriaal op te vragen, aangezien dit materiaal in het door hen gebruikte platform staat. Neem hiervoor contact op met de betreffende docent.

Bekijk de lijst met open source materiaal.

Deel ook je content

Je eigen content delen kan spannend zijn, maar de leerlabdocenten vinden het belangrijk om dit te doen om elkaar op weg te helpen. Goed voorbeeld doet goed volgen. Dus deel ook je content via Wikiwijsleermiddelenplein!

Stappenplan 

Heb je vragen over het ontwikkelen of delen van lesmateriaal? Het Liemers College en het Etty Hillesum Lyceum hebben tevens een stappenplan ontworpen voor het ontwikkelen van individuele leerroutes. Dit stappenplan begint bij het maken van keuzes uit de bestaande leerdoelen. Hierdoor creëer je de mogelijkheid om los van een methode onderwijs te geven dat beter aansluit op het tempo, niveau en interesses van de klas en elke leerling. De geformuleerde leerdoelen vormen de basis voor de te ontwerpen leerlijn, die ook kan bestaan uit vak(overstijgende)vaardigheden. Vervolgens vormen leerdoelen het uitgangspunt voor het bepalen van content: content van een educatieve uitgeverij, het zoeken van bestaande content op het internet en/of het ontwikkelen van zelf ontworpen leermateriaal.

Bekijk het stappenplan.

Aan de slag met Wikiwijs? Bekijk de kickstarter.

Geef een reactie