“Dankzij Edmodo waren leerlingen ’s avonds nog met Engels bezig”

Digitale tools kunnen volgens Judith van Sprundel, docent Engels en Frans bij Effent, veel opleveren. “Het leren wordt leuker, leerlingen zijn enthousiaster. Zo kwam ik erachter dat je Edmodo kunt gebruiken om leerlingen met leeftijdsgenoten in het buitenland te laten corresponderen. Dat leverde mijn eindexamenklas niet alleen leuke pen pals op, maar ook ontzettend goede resultaten voor schrijfvaardigheid.” Lees haar ervaring.

iPadklas

Om leerlingen meer op maat te bedienen, werkt Effent dit schooljaar voor het eerst met een iPadklas in het brugjaar. Judith, onlangs door Apple verkozen tot ‘distinguished educator’ in Nederland, is een van de docenten van die pilotklas. Het lesgeven met devices bevalt haar goed. “Communiceren wordt makkelijker. Je kunt leerlingen opdrachten laten insturen en daar individueel feedback op geven. iTunesU werkt voor dit doel heel fijn.”

Bijzondere toepassing

Het merendeel van de leerlingen van Effent moet het echter nog zonder iPad stellen. Om ook voor hen het onderwijs aantrekkelijker te maken, zet Judith verschillende digitale tools in, zoals Edmodo. Edmodo is een papierloze werkplek voor docenten en leerlingen. Docenten kunnen documenten delen met de klas, toetsen uitdelen of feedback geven. “Je kunt Edmodo een beetje vergelijken met iTunesU, maar dan niet specifiek voor Apple”, zegt Judith.

Formatieve toetsen

“Je kunt er van alles mee doen. Zelf heb ik in Edmodo bijvoorbeeld formatieve toetsen gemaakt, kwisjes waarmee leerlingen woordjes kunnen oefenen, oefeningen voor de woordvolgorde in Engelse zinnen en ik heb er oefenexamens in gezet voor leerlingen die wel wat extra training kunnen gebruiken. Maar de meest verrassende toepassing is toch wel dat ik vorig jaar mijn examenklas Engels via Edmodo heb laten corresponderen met leerlingen van een middle school in North Carolina. Zelf wist ik niet dat dit kon, totdat mijn oog viel op een oproep in de nieuwsberichten op de openingspagina van Edmodo. Die oproep leidde naar de groep ‘Pen Pals in Middle School’ en daar las ik dat ‘Mrs. Adams’ op zoek was naar leerlingen die met haar scholieren konden corresponderen.”

Een-op-een

Vervolgens was het snel geregeld. Mrs. Adams en Judith hebben in Edmodo een speciale groep aangemaakt en zowel zichzelf als de leerlingen de toegangscode gegeven. “Mijn leerlingen hebben zich daarna in die groep in het Engels voorgesteld: naam, jongen of meisje, hobby’s, enzovoort. Vervolgens heeft Mrs. Adams elk van haar leerlingen aan een leerling van mij gekoppeld. Voor ieder duo hebben we een apart subgroepje aangemaakt, waarbinnen ze een-op-een konden corresponderen. We gaven onszelf ook toegang tot die groepjes om supervisie te houden zodat ik af en toe iets kon verbeteren als een van mijn leerlingen iets heel gebrekkig formuleerde. Maar verder konden de leerlingen zelf aan de slag.”

‘s Avonds

De leerlingen pakten het enthousiast op: “Steeds als er gecorrespondeerd was, kreeg ik een berichtje in mijn mailbox – dat kun je instellen in Edmodo. Dan zag ik dat mijn leerlingen om acht uur ’s avonds nog met Engels bezig waren. Echt leuk om te zien. Sommige leerlingen hebben zelfs na hun examen nog contact gehouden met hun pen pal.”

Bovengemiddelde scores

Het mooie is dat het vele corresponderen heeft bijgedragen aan mooie examenresultaten voor schrijfvaardigheid: “Die waren vorig jaar ontzettend goed. Leerlingen moesten een zakelijke brief schrijven – nu overigens niet meer – en naar aanleiding daarvan kreeg ik zelfs een verbaasde tweede corrector aan de lijn: ‘Wat heb jij voor een 4-mavo-klas?!’ Ook in de rapportage achteraf zag je dat de scores op die brief echt bovengemiddeld waren. Ik was heel trots!”

Geluk hebben

De ervaring maakt dat Judith deze toepassing van Edmodo van harte aan anderen aanbeveelt. “Je moet wel wat geluk hebben bij het vinden van een partnerklas. Als docent Engels en Frans wil ik natuurlijk dat mijn leerlingen in een vreemde taal schrijven, maar dat betekent meestal dat de leerlingen ‘aan de andere kant’ in hun moedertaal schrijven. De meerwaarde zit voor hen dan meer in het kennismaken met een andere cultuur. Met de ons omringende landen zijn de culturele verschillen minder groot dan met Amerika. Dat verklaart misschien waarom het vorig jaar niet gelukt is om via Edmodo Franse pen pals voor mijn derde klassen te vinden. Maar dat wil niet zeggen dat het dit jaar niet lukt. Het is zeker de moeite waard om regelmatig in de groep ‘Pen Pals in Middle School’ te kijken of zelf een oproep te plaatsen.”

Effent neemt deel aan het tweede leerlab Digitale Didactiek.

Bekijk de kickstarter Edmodo.

Bekijk alle kickstarters.

 

Geef een reactie